ADMITERE

PROGRAM  DE MASTER

    CONSILIERE  ÎN  ASISTENŢA  SOCIALĂ 

2022-2024

CE VĂ OFERIM:
  • pregătire  academică de înalt nivel pentru  dobândirea competențelor în consilierea  psihosocială  a persoanelor, familiilor şi grupurilor  afectate  de probleme  sociale (abandonul  şi neglijarea  copiilor, bolile cronice, conflictele intrafamiliale, dependenţele,  tulburările  de inadaptare  la distresul social, pierderea persoanelor de sprijin prin divorț sau moarte, doliul și gestionarea suferinței, abandonul  şcolar, delincvenţa, deficienţele  fizice  şi psihice, violenţa  domestică etc.).
  • combinarea  practicii  interpersonale  cu subdomenii  ale asistenţei  sociale clinice (protecţia  familiei, copiilor şi tinerilor, îngrijirea sănătăţii  fizice şi mentale, protecţia  persoanelor  vârstnice, a persoanelor  cu handicap  etc.).
  • implicare  în activităţi  educaţionale, clinice  şi de cercetare  în domeniul  consilierii psihosociale  a persoanelor  şi grupurilor  sociale. 


CE PUTEŢI OBŢINE:
  • competenţe  profesionale specifice  evaluării, analizării, şi soluţionării  problemelor sociale  concrete.
  • cunoştinţe, abilităţi şi valori cu rol în îmbunătăţirea  calităţii  vieţii persoanelor, familiilor  şi a altor grupuri  aflate  în situaţii de disfuncţionalitate socială.
  • pregătire pentru a lucra în domeniul protecţiei copilului, în servicii adresate familiei, în serviciile comunitare de sănătate mintală, centre de consiliere a copilului, şcoli, centre şi instituţii medicale şi psihiatrice, programe de reabilitare, centre de îngrijire pentru vârstnici, organizaţii industriale şi economice, programe de probaţiune etc.



OBIECTIVELE SPECIALIZĂRII
  • analizarea factorilor implicaţi în problematica socială atât la nivel individual, cât şi la nivel psihosocial (familii şi grupuri sociale), organizaţional sau comunitar. 
  • abordarea unei serii de intervenţii psihosociale şi de asistenţă socială ce au ca scop atât prevenirea şi combaterea problematicii sociale, cât şi ameliorarea efectelor pe care problemele sociale le au asupra  persoanelor, familiilor şi comunităţilor.
  • prin disciplinele oferite studenţilor, programul de masterat combină o metodă practică esenţială în domeniul asistenţei sociale (practica interpersonală cu indivizi, familii şi grupuri sociale) cu numeroase subdomenii ale asistenţei sociale.
  • programul promovează o perspectivă interdisciplinară şi caută activ relaţii de colaborare cu profesionişti şi programe din alte arii academice sau clinice.


DEBUŞEE  PROFESIONALE
Prin specializarea de Master în Consiliere în Asistenţa Socială, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială  îşi  propune formarea unor specialişti care, pe lângă competenţele  teoretice şi practice esenţiale în exercitarea profesiei de asistent social,  să dobândească şi competenţe profesionale specifice analizării, evaluării  şi soluţionării  problemelor sociale concrete, prin servicii de consiliere, care să completeze alte tipuri de servicii şi prestaţii  adresate indivizilor şi grupurilor vulnerabile. Aşadar, se oferă studenţilor un program  care să-i pregătească pe aceştia, fie să-şi continue studiile doctorale sau pregatirea profesională în diferite domenii ale psihoterapiei individuale şi/sau de grup, fie să lucreze ca practicieni în:
  • domeniul protecţiei familiei şi copilului
  • servicii şi centre de consiliere adresate familiei şi grupurilor cu risc social
  • servicii comunitare de sănătate mintală
  • şcoli şi centre educaţionale
  • spitale  
  • centre şi instituţii medicale şi psihiatrice
  • centre de plasament
  • programe de reabilitare psihosocială
  • centre de îngrijire pentru vârstnici
  • organizatii de protecţie a persoanelor cu deficienţe fizice şi psihice
  • organizaţii industriale şi economice 
  • penitenciare şi programe de probaţiune 
  • cabinete private (de asistență socială și/sau psihoterapie) etc.



PROBE DE ADMITERE
Proba 1: Elaborarea unei lucrări de 10  pagini, având o temă din domeniul consilierii psiho-sociale.
Proba 2: Interviu pe baza lucrării elaborate.



TEMATICA DIN DOMENIUL CONSILIERII PSIHO-SOCIALE
· Rolul consilierului în domeniul asistenţei sociale clinice; serviciile de asistenţă socială clinică în cadrul  serviciilor sociale.
· Abordări teoretice ale consilierii psihosociale; consilierea  centrată pe soluţie.
· Etapele procesului de consiliere; tehnici specifice.
· Abilităţi personale şi interpersonale ale consilierului în domeniul asistenţei sociale clinice.
· Aspecte etice ce influenţează procesul de consiliere.
· Servicii de consiliere în situaţii de criză.
· Consilierea de cuplu şi consilierea  maritală  din  perspectivă  psiho-socială.
· Consilierea de grup; grupurile  de  suport.
· Consilierea familiei; abordarea sistemică în consiliere.
· Consilierea şcolară şi prevenirea abandonului şcolar.
· Consilierea în bolile cronice (cancer, HIV/SIDA, boli cardiace etc.)
· Consilierea persoanelor cu dizabilităţi şi a familiilor afectate de deficienţe fizice şi psihice.
· Consilierea persoanelor cu afecţiuni psihice.
· Consilierea persoanelor vârstnice.
· Consilierea minorităţilor etnice, sexuale etc.
· Consilierea tinerilor; prevenirea suicidului în rândul tinerilor; consilierea şi educaţia  pentru sănătate a tinerilor.
· Consilierea copiilor abuzaţi.
· Consilierea persoanelor şi familiilor afectate de consumul de droguri/ alcool.
· Servicii de consiliere adresate persoanelor şi familiilor afectate de abuz şi violenţa domestică. 
· Consilierea în situaţii de divorţ; consilierea copiilor afectaţi de divorţul părinţilor.
· Consilierea  premaritală, consiliere şi servicii de planificare familială. 
· Servicii de consiliere adresate prevenirii abandonului copilului în instituţii /stradă.
· Consiliere în serviciile de probaţiune şi reintegrarea persoanelor delincvente.
· Consilierea în situaţii de pierderi şi doliu.



SUGESTII  BIBILIOGRAFICE

Albert-Lorincz E. 2010. Promovarea sănătăţii mintale şi supervizarea: condiţii de bază ale profesionalizării muncii asistenţilor sociali în relaţia lor cu beneficiarii, în Revista de Asistenţă Socială, anul IX, Nr.2.
Băban A. (coord). 2003. Consiliere  educaţională. Cluj-Napoca : S.C.  PSINET  SRL.
Blume A.W. 2011. Consumul și dependența de droguri. Ghid practic de evaluare, diagnostic și tratament.  Iași: Ed. Polirom. 
Brazelton T.B și Greenspan S.I. 2013. Nevoile esențiale ale copiilor.  București: Ed. Trei.  
Buzducea  D. (coord), 2010.  Asistenţa socială a grupurilor cu risc, Iaşi: Ed. Polirom .
David D. 2006.  Psihologie  clinică şi psihoterapie. Fundamente. Iaşi: Ed. Polirom.
Dryden W. (coord.). 2010. Manual de terapie individuală.  Iaşi: Ed. Polirom.
Dumitrache S.D. 2013.  Tulburările de personalitate- în clinică și cotidian. București: Ed. SPER.
Dumitrache S.D. 2015.  Cinematerapia. De la evadare la ancorare în cotidian. București: Ed. SPER.

Dumitru  A. I. 2008.  Consiliere  psihopedagogică. Iaşi: Ed. Polirom
Florea N.A. 2006. Şcoala şi consilierea părinţilor.  Bucureşti: Ed. ARVES.
Freeman J. Epston D. Lobovits D. 2019. Terapia narativă pentru copii și familie. Abordări ludice pentru probleme serioase.  Bucureşti: Ed. Litera.
Geldard K., Geldard D. & Yin Foo R. 2019. Consilierea copiilor. O introducere practică. Iași: Ed. Polirom.
Gnaulati E. 2017. Înapoi la normalitate. De ce copiii sănătoși sunt greșit diagnosticați cu ADHD, autism și tulburare bipolară. București: Ed. Trei.
Gottman J.M și DeClaire J. 2018. Terapia relațiilor. Cluj-Napoca: Ed. ASCR.
Guimon J. şi Weber-Rouget  B. 2006. Terapii scurte de grup. Comportamente şi ilustrări clinice. Iaşi: Ed. Polirom.
Guimon J.  2006. Introducere în terapiile de grup. Teorii, tehnici, programe. Iaşi: Ed. Polirom.
Holdevici  I. şi Neacşu V. 2006.  Consiliere  psihologică  şi psihoterapie  în situaţiile  de criză. Bucureşti: Ed. Dual Tech. 
Iluţ P. 2005.  Sociopsihologia  şi antropologia  familiei, Iaşi: Ed. Polirom.
Ivey E. A.,  Gluckstern N. şi Bradford  Ivey M. 2002. Abilităţile consilierului. Abordare  din perspectiva  microconsilierii. Oradea: Ed. Universităţii din Oradea. 
Ilisoi  D. 2010. Consiliere şi comunicare interpersonală.  Bucureşti: Ed. ANTET. 
Kaduson H. si Schaefer C. 2018. Alte 101 tehnici favorite ale terapiei prin joc.  Bucureşti: Ed. Trei.
Konya Z. și Konya A. 2012. Terapie Familială Sistemică.  Iași: Ed. Polirom.
Kubler-Ross E. 2008. Despre moarte şi a muri. Harta marii transformări.  Bucureşti: Ed. Elena Francisc Publishing.
Landreth G.L. 2017. Terapia prin joc. Arta relaționării.  Bucureşti: Ed. For You.
Lister-Ford C. 2010. Analiză tranzacţională. Psihoterapie & Consiliere.  Bucureşti: Ed. Herald. 
Manea L. 2008. Interviul  în asistenţa socială. Bucureşti: Ed. Universităţii din Bucureşti.
Mardare  E.I. 2010. Servicii de consiliere şi terapie adresate familiilor afectate de stres, în  Buzducea D. (coord.) Asistenţa Socială a Grupurilor cu Risc, Iaşi: Ed. Polirom.
Mardare  E.I. 2010. Stresul psihosocial şi boala cardiacă. Analize şi intervenţii, Bucureşti: Ed. Universităţii din Bucureşti.
Mardare  E.I. 2019. Caracteristici ale procesului de asistență socială clinică centrată pe familie: o abordare sistemică, în Revista de Asistență Socială, anul XVIII, Nr.1, pp 35-44, Iaşi: Ed. Polirom.
Mate G. 2019. Pe tărâmul fantomelor înfometate. Prizonieri în lumea dependenței, București: Ed. Herald.
Mate G. 2021. Când corpul spune Nu. Costul stresului ascuns, București: Ed. Curtea Veche.
McCoyd J. 2010. A Bio-Psycho-Social Assessment of Maternal Attachment in Pregnancy and Fetal Loss în Revista de Asistenţă Socială, anul IX, Nr.2. Iaşi: Ed.Polirom.
McDaniel  H.S , Hepworth  J. şi Doherty  W.J. [1992] (1996). Terapia  medicala  a familiei - o abordare biopsihosocială  a familiilor  cu  probleme  de sănătate  în Psihoterapia  ca sistem. Iaşi: Ed. Polirom.
McGraw  C. P. 2003.  Salvarea  relaţiilor. Bucureşti: Ed. Curtea Veche. 
Mearns D. şi Thorne B. 2010. Consiliere centrată pe persoana în acţiune.  Bucureşti: Ed. TREI.
Mihai L. 2005. Interviul  Motivaţional. Revista de Asistenţă  Socială  nr.1-2. Iaşi: Ed.Polirom.
Miley K., O'Melia  M., şi DuBois B. 2006.  Practica  asistenţei sociale. Iaşi: Ed. Polirom.
Mitrofan I. (coord). 2003. Cursa cu obstacole  a dezvoltării umane-psihologie, psihopatologie , psihodiagnoza , psihoterapia   centrată  pe copil şi familie. Iaşi: Ed. Polirom.
Mitrofan  I. şi Dumitrache S.D. (coord.) 2012. Din culisele psihoterapiei experiențiale unificatoare-studii de caz și cercetări aplicative.  Bucureşti : Ed. SPER.
Mitrofan  I. şi Nuţă  A. 2005. Consilierea psihologică. Cine, ce şi cum?  Bucureşti : Ed. SPER
Mitrofan  L. şi Dumitrache S.D. 2010. Parafiliile-Extremele comportamentului sexual uman.  Bucureşti : Ed. SPER.
Muntean A., Stan V., Tomita M. şi Ungureanu R. 2010. Succesul unei adopţii: studiu de caz în Revista de Asistenţă Socială, anul IX, Nr.2. Iaşi: Ed.Polirom.
Nelson-Jones R. 2009. Manual de consiliere, Bucureşti: Ed. Trei.
Nichols P.M.  şi  Schwartz   C.R. 2004.  Terapia  de familie. Concepte  şi metode. Bucureşti: ATF (Asociaţia  de Terapie Familială).
Nistor G. 2005.  Rolul asistenţei  sociale  în  integrarea  socio-educaţională  a copilului, Revista de Asistenţă Socială, nr.1-2. Iaşi: Ed.Polirom.
Oancea  C. 2002.Tehnici  de sfătuire /consiliere , Bucureşti: Ed.Vavila  Edinf SRL.
Oşvat C. 2010. Modalităţi de intervenţie în asistarea socială a familiilor copiilor cu dizabilităţi neuro-psiho-motorii  în Revista de Asistenţă Socială, anul IX, Nr.2. Iaşi: Ed.Polirom.
Rujoiu O. şi  Rujoiu V. 2010. Cultura violenţei şi emoţiile sociale. Bucureşti: Ed.ASE.
Rujoiu V. (cooord.) 2013. Violență și societate.Tematizări contemporane .Bucureşti: Ed.ASE.
Satir  V. 2011. Terapia familiei.  Bucureşti: Ed. TREI.
Satir  V. 2010. Arta de a făuri oameni. Psihologia familiei.  Bucureşti: Ed. TREI. 
Simonton O.C., Matthews-Simonton S.,  Creighton J.L., 2012,  Cum să lupţi cu cancerul. Metoda Simonton: un ghid pentru pacienţi și familiile lor , Bucuresti: Ed.Trei
Turndorf  J. 2003. Arena conjugală. Soluţionarea conflictelor.  Bucureşti: Ed. Oscar Print. 
Tutty L.M. 2005. Cercetarea calitativă în asistența socială.  Iași: Ed. Polirom.
Vernon A. 2002. Ce, cum, când în terapia copilului şi adolescentului. Tehnici de consiliere şi psihoterapie.  Bucureşti: Ed. Romanian Psychological Testing Services.
Vrăşmaş  A. E. 2002.  Consilierea  şi  educaţia  părinţilor. Bucureşti: Ed. Aramis.
Wilson J. 2011. Terapia centrată pe copil.  Iaşi: Ed. Polirom.
Woititz G. J. 2019. Intimitate zbuciumată. Ediție revizuită și extinsă, pentru toți adulții care provin din familii disfuncționale  București: Pagina de Psihologie.
Zalom D.I. şi Leszcz M. 2008. Tratat de psihoterapie de grup. Teorie şi practică.  Bucureşti: Ed. Trei.



Proceduri de înscrierehttps://sas.unibuc.ro/admitere-master-2023


Coordonator program:
Conf. univ. dr. Elena-Iulia Mardare
iulia.mardare@unibuc.ro